Oče je človek, ki ima hrbtenico. (Marija Magdalena Novak)

Društvo katoliških pedagogov Slovenije (DKPS)

Rožna ulica 2

1000 Ljubljana

tel.: 01/43-83-983

e-pošta: dkps.pisarna@gmail.com

  DruštvoSeminarjiRevija VzgojaProstovoljno deloProdajaKlub VzgojaNapovednikAktualno 
  DKPS > Revija Vzgoja > Uvodniki > Letnik I, št. 3: Iz-obraževati  

Iz-obraževati

avtor: mag. p. Silvo Šinkovec

Pričelo se je novo šolsko leto. V šolskih klopeh utripa na tisoče mladih src. Kdo bi mogel slutiti vse tisto, kar nosijo v sebi: pričakovanje in upanje, vedoželjnost in ambicioznost, razigranost in čudenje, pa tudi strah, naveličanost, poraženost, občutek neustreznosti in odvečnosti, umazanosti in ogoljufanosti. Vse to je povezano z njihovimi izkušnjami odnosov doma, med prijatelji in znanci, z izkušnjami sveta, ki so ga doživeli v šoli, na počitnicah, v medijih in drugje.

Iz teh šolskih klopi bodo jutri izšli raziskovalci tega sveta, ki se nikoli ne bodo načudili zapletenosti in mamljivosti skrivnostne materije in razodevajoče se resnice; ljudje s posluhom za človeka, pozorni na notranjo glasbo človeške govorice – ubesedene in neubesedene; duhovniki s čutom za sveto; kulturniki, ki jih bo premamljala pojavnost lepote; družboslovci, izzvani ustvarjati pravično sobivanje v strukturah, ki jih potrebujemo; mame in očetje, zaljubljeni v življenje; ljudje vseh vrst poklicev, v katerih bodo odkrili radost ustvarjanja in služenja.

Iz teh istih klopi bodo izšli tudi ljudje, ki bodo brezčutni – do sebe in do drugih; ki materije ne bodo doživeli kot zanimivo, ampak samo kot otežujočo; ki jim delo ne bo nikoli radost, ampak samo nesmiselni napor; ki ne bodo zaznavali toplote človeške besede, skrivnosti presežnega, lepote, ki navaden trenutek spremeni v praznik.

Notranjost enih in drugih, v vsej prepletenosti obojega v vsakem od nas, se oblikuje ob izkušnjah, ki jih imamo. Samopodoba so notranja očala, skozi katera gledamo svet, v katerem živimo. Šolanje je pomemben čas, ko se oblikuje človekova identiteta, ko se riše notranja podoba. Iz-obraziti pomeni pomagati, da se izriše notranji obraz, da človek postaja to, kar je, za kar je ustvarjen, kar je njegova življenjska naloga. Učiteljeva vloga je tako pomembna, ker s svojim vsakdanjim delom pomaga pri nastajanju notranjega obraza svojih učencev. In vsakdo si lahko postavi vprašanje, kakšen obraz išče, iz-obražuje.

Ko razmišljamo o praznovanju, pravzaprav razmišljamo o podobi človeka. Kaj je za nas vredno živeti, iskati, za kaj se truditi? Ko nas poročila o Vzhodnem Timorju pretresejo in v nas prebudijo skrb za ljudi, ki izgubljajo premoženje, domove in celo življenje, že vemo, da dihamo s človeštvom in nismo zaprti sami vase. Naš obraz se malo bolj izriše, dobi jasnejšo podobo. Obraz žaluje, ker je notranjost prizadeta zaradi težke glasbe, ki jo posluša notranje uho, glasbe nasilja in sovraštva, prevare in ošabnosti. Obraz se bolj jasno riše, ko čutimo razpetost med faktografijo in ustvarjalnostjo, ker vemo, da človekov cilj ni ponavljanje podatkov, ampak oblikovanje, ker nosimo v sebi čudovit dar ustvarjalnosti. Ko se zavedamo razpetosti med praznim ali nevtralnim (mlačnim) ter polnim in vrednim, se izrisuje obraz, ki odkriva resnico – čeprav tipajoče in ponižno, z zavestjo, da je vedno več nepoznanega kot znanega. Ko se v nas srečata končnost in neskončnost in začutimo razpetost bivanja, se obraz izrisuje v doživljanju prigodnosti in ustvarjenosti za ta svet in odprtosti za onega. Praznujemo trenutke, ko v profanem toku dogodkov odkrijemo presežno, sveto, ko se v ta svet zazrt pogled človeka razpre v nespoznavno in neizrekljivo, božje.

Praznovati pa lahko pomeni preprosto razpetost med naveličanostjo in vznesenostjo. Človek premošča monotonost z vzhičenostjo, ki jo nudijo zunanji vzroki, z veseljačenjem, ki nima nič skupnega s praznovanjem. Izvotljenost razlogov za praznovanje odraža notranjo praznost. Človek doživlja življenje več ali manj kot razpetost med delom in počitkom. Brez vizije. Ali pa se prikradejo praznovanja, ko v srcu vztrepetamo zaradi strahu pred ogroženostjo (notranjo in zunanjo) in zato notranji mir vzdržujemo s praznovanjem zmag nad sovražnikom (nacionalnim, ekonomskim, verskim, rasnim, ideološkim).

Kakšni obrazi se bodo izoblikovali to leto? Kako se bodo iz-obrazili mladi ob prehodu stoletja? V tem vprašanju so skrita vsa filozofska, verska, politična, kulturna, družbena in vzgojna vprašanja, na katera odgovarjamo vse življenje, sebi in drugim. Ob razmišljanju o pomenu praznovanja odkrijemo, da smo filozofi in teologi vsi.

Vzgoja 1, letnik I, leto 1999, str. 3.

 

Uvodniki

Letnik XXI, št. 81: Človeško bratstvoLetnik XX, št. 80: ČlovekLetnik XX, št. 79: UčiteljLetnik XX, št. 78: Spremljanje razvoja mladih osebnostiLetnik XX, št. 77: PluralnoLetnik XIX, št. 76: NadarjeniLetnik XIX, št. 75: LjubezenLetnik XIX, št. 74: DomovinaLetnik XIX, št. 73: Na poti v drugačnostLetnik XVIII, št. 72: 116 123Letnik XVIII, št. 71: Tanatagogika (kopija 1)Letnik XVIII, št. 70: Vera in kulturaLetnik XVIII, št. 69: UsmiljenjeLetnik XVII, št. 68: Na poti k sebiLetnik XVII, št. 67: Vaška gmajnaLetnik XVII, št. 66: Družina je ...Letnik XVII, št. 65: Osebna trdnostLetnik XVI, št. 64: Obzorje razmišljanjaLetnik XVI, št. 63: Človek je simbolno bitjeLetnik XVI, št. 62: Upanje opogumljaLetnik XVI, št. 61: Človekovo dostojanstvoLetnik XV, št. 60: Vzgoja značajaLetnik XV, št. 59: Telos: smoter, končni cilj, smiselLetnik XV, št. 58: Klic k poštenosti)Letnik XV, št. 57: SpominLetnik XIV, št. 56: Živeti v kriziLetnik XIV, št. 55: JonaLetnik XIV, št. 54: Učitelj, veš svoj dolg?Letnik XIV, št. 53: Skrivnostnost življenjaLetnik XIII, št. 52: SramLetnik XIII, št. 51: Misliti in izgovarjati besedeLetnik XIII, št. 50: Vrednote: moje, naše in same po sebiLetnik XIII, št. 49: Poštenost in resnicaLetnik XII, št. 48: Prevelika samozavestLetnik XII, št. 47: Učitelji v času krizeLetnik XII, št. 46: SvobodaLetnik XII, št. 45: Vzgojni načrt na rešetuLetnik XI, št. 44: Naša vasLetnik XI, št. 43: Temelji sobivanjaLetnik XI, št. 42: Vzgojna skupnostLetnik XI, št. 41: KrizaLetnik X, št. 40: Deset letLetnik X, št. 39: Hoja za človekomLetnik X, št. 38: Kam želimo priti?Letnik X, št. 37: Ustvarjati dobroLetnik IX, št. 36: Ena strokaLetnik IX, št. 35: Kako do vzgojnega načrta?Letnik IX, št. 34: Igralci svoje ekipeLetnik IX, št. 33: Vzgojni načrt šoleLetnik VIII, št. 32: Me imate res radi?Letnik VIII, št. 31: SvobodaLetnik VIII, št. 30: Vsiljivost in nemočLetnik VIII, št. 29: Pod lipoLetnik VII, št. 28: ZbranostLetnik VII, št. 27: Povpraševanje in ponudba - zlorabaLetnik VII, št. 26: Otroci so naš zakladLetnik VII, št. 25: ZaupanjeLetnik VI, št. 24: Učitelj in EvropaLetnik VI, št. 23: Resnica in 'resnice'Letnik VI, št. 22: PreobremenjenostLetnik VI, št. 21: Ko so na potezi staršiLetnik V, št. 20: Inšpektor pride v šoloLetnik V, št. 19: Na čigavi strani?Letnik V, št. 18: To je tudi naše vprašanjeLetnik V, št. 17: ŽeljeLetnik IV, št. 16: Med zasebno in državno šoloLetnik IV, št. 15: Učitelji in staršiLetnik IV, št. 14: Nepravilno zaporedje ustvarja negotovostLetnik IV, št. 13: MotivacijaLetnik III, št. 12: Moralni čutLetnik III, št. 11: Ustvarjati in ljubitiLetnik III, št. 10: Praznik vzgojeLetnik III, št. 9: Skrivnost ubogihLetnik II, št. 8: Na tržnici informacijLetnik II, št. 7: Učitelj, ki ve za ciljLetnik II, št. 6: ZavetjeLetnik II, št. 5: Svetovna vasLetnik I, št. 4: Na poti k človekuLetnik I, št. 3: Iz-obraževatiLetnik I, št. 2: Čas češenjLetnik I, št. 1: Drage bralke, spoštovani bralci! 
 

© 2011 Društvo katoliških pedagogov Slovenije | dkps.splet(at)gmail.com | Oblikovanje in izvedba: Studio Kham