Govori o odsotnih in povedal ti bom, kdo si.

francoski pregovor

Izšla je 104. številka Vzgoje

Naslov Uvodnika urednika Silva Šinkovca je Navdihujoča zgodba. V njem predstavlja nekaj utrinkov iz šestega mednarodnega kongresa o vzgoji za ljubezen do domovine in države.

Žarišče 104. Vzgoje nosi naslov Motivacija in menjava spola. V uvodnem članku Ksenija Fänrich

zapiše odmeve udeležencev kongresa SIESC, ki je poleti potekal v Vipavi. Preberemo lahko povzetek nagovora Antona Jamnika o dobri vzgoji, ki krepi demokracijo. Urh Grošelj predstavi medicinske vidike spolne disforije pri otrocih in mladostnikih. Benjamin Tomažič podaja dejstva o današnjih vplivih na poglede na spolnost. Silvo Šinkovec je pripravil članek v katerem odpira pogled na vir moči učitelja ob novih izzivih. Mojca Belcl Magdič piše o virih informacij o ideologiji spola. Matjaž Mihael Mars z nami deli svoje razmišljanje ob kongresu SIESC-a.

V rubriki Naš pogovor je Dragica Motik gostila dr. Željko Markić, hrvaško zdravnico, prevajalko, novinarko, družbeno aktivistko, zagovornico šibkih ter sodelavko v združenju V imenu družine.

V rubriki Biti vzgojitelj nas Marijana Miljančič Ruter seznani z narodnim ponosom v globaliziranem svetu. Spoznamo tudi Trubarjevo prizadevanje za šolstvo o katerem piše Matija Nared.

V rubriki Vzgojni načrt je Octavian M. Machidon svoj članek naslovil Vloga staršev in šole pri oblikovanju telesne samopodobe. Janko Jarc pa je napisal nekaj lepih misli Anici Nahtigal v slovo. Iz osebne izkušnje Dragice Motik izvemo o narodnem ponosu kot je bil predstavljen na konferenci o vzgoji za ljubezen do domovine in države.

V rubriki Starši nam v svojem članku Tina Cupar razkrije izzive starševstva pri uporabi digitalnih tehnologij mladih. Octavian Machidon opiše kako nas oblikujejo algoritmi priporočil na družbenih omrežjih.

V rubriki Področja vzgoje dr. Milček Komelj predstavi delo slikarja Jožeta Ciuhe: Niti humanist niti kaj drugega. Tina Jeras v svojem članku z nami deli izkušnje s pristopom CLIL v predšolskem obdobju.

V rubriki Duhovni izziv Ksenija Fänrich z nami deli misli nadškofa Marjana Turnška o življenju s Svetem Duhom. Eva Strajnar odstre pogled na družinsko izkušnjo, ki jo naslovi Pa sem poravnal svoj greh. Preberemo lahko kratke misli Janka Jarca s skupnim naslovom Pogovori z Jezusom.

V rubriki Izkušnje nas članek Ksenija Fänrich seznani s povezovanjem z otroki na globlji ravni. Prispevek Pokloni čas, polepšaj dan o povezovanju patronažne medicinske sestre z vrtcem je napisala Monika Tratnik. Jana Lampe predstavi akcijo Slovenske karitas o nakupu koze za trajnostno preživetje revnih.

 

Priskrbite si svoj izvod revije Vzgoja. Gotovo najdete kaj uporabnega tudi zase. 

Revija izide štirikrat letno, naročnina  za leto 2024 je 26 €. Letna naročnina na revijo je tudi lepo in koristno darilo. Naročite lahko tudi posamezni izvod - cena zanj je za samo 6,60 €.

Revijo Vzgoja lahko naročite tudi po e- pošti revija.vzgoja@rkc.si ali po telefonu 01/43-83-983.

Vabljeni k branju!

100. številka revije Vzgoja - okrogla miza

Ob 100. številki revije Vzgoja s strokovnjaki o vzgoji. Z nami so bili poleg urednika p. dr. Silva Šinkovca, dr. Simona Kustec, dr. Sebastjan Kristovič, Marijana Kolenko, Štefan Krapše in Tatjana Jakovljević. Hvala vsem za besede spodbude ob jubileju in modre misli o vzgoji!

Pri sv. Jakobu v Ljubljani je 15. 2. 2024 potekala okrogla miza ob 100. številki revije Vzgoja z naslovom Okolje v katerem mladi odraščajo, ki jo je organiziralo Društvo katoliških pedagogov Slovenije. Začelo se je s sveto mašo, ki jo je daroval urednik revije p. dr. Silvo Šinkovec, pri njej pa je prepeval bas baritonist Marcos Fink, ki je zbranim zapel tudi ob uvodu okrogle mize. Na njej so sodelovali urednik Šinkovec,  dr. Simona Kustec, nekdanja ministrica za izobraževanje znanost in šport ter redna profesorica na Univerzi na Primorskem; Marijana Kolenko ravnateljica OŠ Lava; Tatjana Jakovljević, univ. dipl. prof. defektologije, specialna pedagoginja, zaposlena v vrtcu Antona Medveda Kamnik; dr. Sebastjan Kristovič, redni profesor iz področja psihologije na Univerzi Alma Mater Eruopaea, ter Štefan Krapše, odgovorni urednik revije Educa.

Izjava za javnost - posnetek

Okrogla miza - posnetek

Obzorja duha (TV SLO 1), 21. 4. 2024

Naročilo revije Vzgoja

Vabimo Vas k naročilu na revijo Vzgoja; revijo za učitelje, vzgojitelje in starše. Revija izhaja že 25 let, štirikrat letno.

V reviji se posvečamo vsebinam in vprašanjem, ki se dotikajo vzgoje in osebnostne rasti mladih v vrtcih, osnovnih in srednjih šolah ter drugih formalnih in neformalnih ustanovah. Posebno pozornost namenjamo tudi vzgoji v družinah.

Prepričani smo, da je sistematična skrb za vzgojo pri nas izredno pomembna; radi bi prispevali k razvoju talentov, k celostnemu razvoju osebnosti, k razvoju odgovornih, poštenih in pogumnih bodočih odraslih.

Stremimo k temu, da so članki v reviji izkušenjski in strokovni ter kot taki razumljivi in v pomoč staršem, učiteljem in vzgojiteljem ter vsem, ki delajo na področju vzgoje in izobraževanja.

Vabimo Vas, da si privoščite kakovostno branje in ga ponudite tudi svojim sodelavcem, prijateljem in sorodnikom. Letna naročnina je samo 26 €. 

Toplo vabljeni, da se nam pridružite!

Naročite si dobro branje!

V razmislek

Zapostavljen. Ožigosan. Zasmehovan. Stigmatiziran. Z občutkom nemoči. Zmeden.

Spoštovan. Cenjen. Sprejet. Srečen.

Kljub vsemu. Kljub drugačnosti. Kakršnikoli.

 

Kako otroku pomagati iz prve vrstice v drugo; iz temnejšega v svetlejše?

V reviji Vzgoja (št. 86/2020) smo objavili vrsto člankov o pristopih, o izkušnjah učiteljev in mnenju stroke.

Vabimo k branju, učenju in bogatenju. Članke najdete tu.

Klub Vzgoja

Klub Vzgoja je namenjen podpori delovanja dejavnosti Društva katoliških pedagogov Slovenije (DKPS). Združuje ljudi, ki z nami delijo vrednote. Trudimo se biti blizu človeku v vseh njegovih razsežnostih, soustvarjati odgovornega posameznika, trdno družino, dobro šolo ter pošteno in prijazno družbo.

Pomemben del našega delovanja je odvisen od darovanja – znanja, prostovoljnega dela, pa tudi denarja. Brez tega žal ne gre. In pri tem vas prosimo in vabimo, da nam pomagate. Če čutite, da je naše delo pomembno in če zmorete, ga podprite tudi s svojim darom, katerega višino določite sami. Vsak dar nam bo v pomoč.

Vse, ki želite podpreti našo dejavnost, vabimo, da izpolnite pristopno izjavo in se nam pridružite.

Iz nove Vzgoje

"Tudi učitelj se bo moral zavedati, da s svojo človeškostjo, s kakovostjo svoje osebnosti opravlja svoje poslanstvo. Zato je tudi zanj prva naloga 'učiti se biti'. Učiti se biti človek, izpolnjen in srečen človek. Zato bo še bolj potrebno, da bo storil vse, kar more na področju samospoštovanja, čustvene pismenosti, etičnosti, doživljanja lepega in svetega. Plemenit človek v svet hladne tehnologije prinaša upanje in kaže pot do osebne izpolnitve."

Silvo Šinkovec, Vzgoja 104, str. 14-16.

 

 

"V Sloveniji se šele dobro desetletje piše o ideologiji spola in opozarja na njen izkrivljen pogled na človeka, njegovo spolnost in spolno identiteto. Eden od razlogov za to je dejstvo, da v slovenskem jeziku ni bilo knjig, ki bi osvetlile to tematiko. Danes je na srečo izdanih že skoraj 10 knjig, ki pomagajo bolje razumeti izvor ideologije, njeno širjenje in načine, kako jo prepoznati in se ji zoperstaviti."

Mojca Belcl Magdič, Vzgoja 104, str. 17-19.

 

"Za spopadanje s temi izzivi bi morale šole vključiti digitalno pismenost in izobraževanje o varnosti na spletu v svoje učne načrte, da bi učence opremile z orodji za odgovorno navigacijo po družbenih omrežjih. To mora dopolnjevati ozaveščanje staršev, da razumejo tveganja, povezana z uporabo družbenih omrežij, in da lahko vodijo svoje otroke k bolj zdravim digitalnim navadam."

Octavian M. Machidon, Vzgoja 104, str. 36-38.

 

"Ideja o vseslovenski akciji »Pokloni čas, polepšaj dan« (2024) se je začela preko Nacionalnega inštituta za zdravje z željo po medgeneracijskem sodelovanju in vključevanju osamljenih. Ena izmed predlaganih dejavnosti je, da otroci pripravijo sporočila, ki naj bi jih patronažne sestre in prostovoljci ponesli v njihove domove."

Monika Tratnik, Vzgoja 104, str. 48-49

 

Naročite revijo Vzgoja

"V reviji je veliko zanimivih in praktičnih prispevkov o vzgoji, o delu v razredu in vrtcu, zanimivi so pogovori s strokovnjaki. Revijo smo uporabili tudi v šoli za starše." Helena

"Revija mi je všeč, ker v njej najdem članke, ki so na visoki strokovni ravni, so zelo praktični in ponujajo ideje, rešitve, namige za vsakodnevno delo z otroki na področju izobraževanja, so zelo aktualni." Marija

Iz knjige: Trontelj, Jože (2014): Živeti z etiko. Ljubljana: Inštitut za etiko in vrednote Jože Trontelj.

"Na svobodo v smislu neoliberalizma gledamo kot na neuspešen eksperiment naše dobe. Gojiti koncept svobode s slabo definiranimi mejami je nevarna praksa, ki se že desetletja dogaja zahodnemu svetu. /.../ Svoboda posameznika je omejena, se konča tam, kjer trči ob pravice drugega. Za marsikoga novo pa je spoznanje, da so te meje mnogo bližje, kot jih želijo videti kapital, politika brezobzirnega razvoja in pohlep kot njegovo gonilo. So tudi bližje, kot jih želi videti povprečen zemljan." (Trontelj, str. 48)


"Ko se za nekaj odločamo in ne izberemo tistega, k čemur nas nagovarjajo sebičnost, koristoljubje, lenobnost ali impulz, ampak se zaradi nekega ozira odločimo drugače, je ta ozir morda vrednota. Preprosto merilo za etičnost je, ali o nečem lahko rečemo, da je prav, da je dobro in da je lepo." (Trontelj, str. 62)


"Argument spolzkega klanca se večkrat uporablja kot svarilo pred postopno liberalizacijo etičnih prepovedi. Ko stopite na tak klanec, vam že po nekaj korakih spodrsne. Padete in drčite vse hitreje navzdol, ustavite se šele na dnu. /.../ Nekateri libertarni misleci se iz argumenta spolzekga klanca norčujejo in obstoj tega mehanizma zanikajo. A prav v etiki imamo vrsto prepričljivih primerov." (Trontelj, str. 103)


"Morda nam bo ravno skrajnost utilitarne filozofske etike pomagala, da se uspešno upremo vztrajnim pritiskom, da se ponovno dovoli instrumentalizacija človeških bitij: poraba teles in življenj enih za interese drugih.

Prav bo, da se zavemo: malo je verjetno, da bi človečnost in človekove pravice v času naših življenj slavile kako večjo zmago. A storimo, kar moremo, da vsaj ne bo velikih porazov. V nevarnosti bomo, ko bomo pozabili holokavst in ne bomo prepoznali spet in spet na novo vznikajočih idej, iz katerih je zrasel." (Trontelj, str. 218)


"Enaindvajseto stoletje smo začeli z globoko vrednotno, ekonomsko in okoljsko krizo globalnega obsega. Nadaljevanje utegne prinesti pokop civilizacije, kot smo jo poznali doslej, a človekovimi pravicami vred - če bomo dovolili, da se nevarna erozija etike in vrednot nadaljuje. Ključno je seveda sebično, neodgovorno človekovo vedenje. Usodno moč pa sta tej sebičnosti in neodgovornosti podelili prav znanost in tehnologija. Skrbi nas, ker duh našega časa in sedanja ureditev človeške družbe učinkovitim omejitvam neupravičenih rab in zlorab dosežkov znanosti nista naklonjena." (Trontelj, str. 207)


"Danes je jasno, da je preživetje človeške vrste odvisno od sposobnosti, da zamenja kratkoročne interese posameznikov in omejenih skupin za interese globalnega človeštva. Da bi se to lahko zgodilo, je najprej nujen uvid v naravo, globino in resnost problemov, ki so pred nami. Nato je nepogrešljiva odločenost za reševanje. Nazadnje pa so potrebni mehanizmi, ki bodo spremenili cilje svetovnega gospodarstva in vedenje ljudi na vseh ravneh in nato poskrbeli za njihovo uresničenje." (Trontelj, str. 37)

Pedičkova misel

"Ne pozabite vsega svojega pedagoškega dela postaviti vselej in povsod v luč maksime človek! Pri maksimi človek pa imejte v svoji dejavni zavesti, da se le-ta pojavlja na dveh glavnih ravneh: stvarnostno-življenjski ter dušno-duhovni. Reči torej moremo in smemo, da stvarnostna znanja in duhovne vrednote vsebinsko in dejavnostno polnijo vzgojo in izobraževanje, torej vsako pedagoško delo. To je naše temeljno pedagoško-antropološko sporočilo."

Franc Pediček

Iz knjige Doživljanje absolutnega v slovenskem leposlovju

"Kaj naj bi bil nezaslužen, milosten dar, ki človeka spremeni, - ki ga nenadoma naredi svetlega in čistega, če ne samorazkritje absolutnega - blagosti?

"Daj dar za dar - / mi pravi blagi dih - / spreminjaj tudi ti!" Spreminaj v blagosti, v dobroti druge, - spreminjaj vesolje! In pesnik se res vzgiba v dobroto, ki se daje otroku s premraženo prošnjo, starcu, beraču, umirajoči čebeli."

Vladimir Truhlar, str. 225, Iz: Skrivnost in svet brez skrivnosti v Udovičevi liriki